«Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią» (Mt 5,7)

Drodzy młodzi, doszliśmy do ostatniego etapu naszego pielgrzymowania do Krakowa, gdzie w lipcu będziemy wspólnie świętowali XXXI Światowy Dzień Młodzieży. Podczas naszej długiej i wymagającej drogi, prowadzą nas słowa Jezusa, pochodzące z Kazania na Górze. Rozpoczęliśmy ją w 2014 roku, rozważając wspólnie pierwsze błogosławieństwo: „Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie” (Mt 5,3). Temat wybrany na rok 2015, to: „Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą” (Mt 5,8). W roku, który jest przed nami, pragniemy zainspirować się słowami: „Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią” (Mt 5,7).

1. Jubileusz Miłosierdzia

Wraz z tym tematem, Światowy Dzień Młodzieży Kraków 2016 wpisuje się w Rok Święty Miłosierdzia, stając się prawdziwym Jubileuszem Młodych w wymiarze światowym. Nie pierwszy raz międzynarodowe spotkanie młodych zbiega się z Rokiem Jubileuszowym. W istocie, to w Roku Świętym Odkupienia (1983/1984) św. Jan Paweł II po raz pierwszy zaprosił młodych z całego świata na Niedzielę Palmową. Później, w czasie Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 ponad dwa miliony młodych z około 165 krajów zebrały się w Rzymie na XV Światowym Dniu Młodzieży. Jestem pewien, że podobnie, jak w tych dwóch przypadkach, tak i teraz Jubileusz Młodych w Krakowie będzie jednym z ważnych wydarzeń tego Roku Świętego!

Być może niektórzy z was zadają sobie pytanie: czym jest ów Rok Jubileuszowy obchodzony w Kościele? Tekst biblijny z 25. rozdziału Księgi Kapłańskiej pomaga nam zrozumieć, co oznaczał „jubileusz” dla ludu Izraela: co pięćdziesiąt lat Żydzi słyszeli rozbrzmiewający dźwięk rogu (jobel), który zwoływał ich (jobil) do obchodów roku świętego, jako czasu pojednania (jobal) dla wszystkich. W tym czasie należało odbudować, oparte na darmowości, dobre relacje z Bogiem, bliźnim i całym stworzeniem. Zachęcano więc, między innymi, do darowania długów, pomagania żyjącym w nędzy, naprawiania relacji międzyludzkich i uwalniania niewolników.

Jezus Chrystus przyszedł, aby oznajmić i wypełnić czas łaski od Pana, przynosząc dobrą nowinę ubogim, uwolnienie więźniom, wzrok niewidomym i wolność uciśnionym (por. Łk 4,18-19). W Nim, a w sposób szczególny w Jego Misterium Paschalnym, wypełnia się najgłębszy sens jubileuszu. Kiedy w imię Chrystusa Kościół zwołuje jubileusz, wszyscy jesteśmy zaproszeni do przeżywania nadzwyczajnego czasu łaski. Sam Kościół jest powołany do hojnego dzielenia się znakami obecności i bliskości Boga, do budzenia w sercach zdolności dostrzegania tego, co najistotniejsze. W sposób szczególny ten Rok Święty Miłosierdzia „to czas, aby na nowo odkryć poczucie misji, jaką Pan powierzył swemu Kościołowi w dzień Wielkanocy: być znakiem i narzędziem miłosierdzia Ojca” (Homilia podczas Pierwszych Nieszporów Niedzieli Miłosierdzia Bożego, 11 kwietnia 2015).

2. Miłosierni jak Ojciec

Hasłem tego Nadzwyczajnego Jubileuszu są słowa „Miłosierni, jak Ojciec” (por. Misericordiae Vultus, 13), zapowiadające również temat najbliższego Światowego Dnia Młodzieży. Spróbujmy zatem lepiej zrozumieć, co oznacza Boże Miłosierdzie.

Stary Testament, mówiąc o miłosierdziu, posługuje się różnymi terminami, spośród których najbardziej znaczące, to hesed i rahamim. Pierwszy, odnoszący się do Boga, wyraża Jego niestrudzoną wierność Przymierzu ze Swoim ludem, który miłuje i któremu przebacza na wieki. Drugi termin, rahamim, który można przetłumaczyć jako „wnętrzności”, odwołuje się do matczynego łona, pozwalając nam rozumieć miłość Boga do swojego ludu na wzór miłości matki do swego dziecka. Tak, jak przedstawia to prorok Izajasz: „Czyż może niewiasta zapomnieć o swoim niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie” (Iz 49,15). Ten rodzaj miłości sprawia, że znajdujemy w sobie miejsce dla innych, współodczuwamy, cierpimy i radujemy się z bliźnimi.

W biblijnym rozumieniu miłosierdzia zawarte są także konkretne cechy miłości, która jest wierna, darmowa i umie przebaczać. W poniższym fragmencie z Księgi proroka Ozeasza znajdujemy piękny przykład miłości Boga, porównanej do miłości ojca wobec syna: „Miłowałem Izraela, gdy jeszcze był dzieckiem, i syna swego wezwałem z Egiptu. Im bardziej ich wzywałem, tym dalej odchodzili ode Mnie, (…) A przecież Ja uczyłem chodzić Efraima, na swe ramiona ich brałem; oni zaś nie rozumieli, że troszczyłem się o nich. Pociągnąłem ich ludzkimi więzami, a były to więzy miłości. Byłem dla nich jak ten, co podnosi do swego policzka niemowlę - schyliłem się ku niemu i nakarmiłem go” (Oz 11,1-4). Chociaż niewłaściwa postawa syna zasługiwałaby na karę, miłość ojca jest wierna i zawsze przebacza skruszonemu synowi. Widzimy zatem, że w miłosierdziu zawsze zawarte jest przebaczenie; ono „nie jest więc jakąś abstrakcyjną ideą, ale konkretnym faktem, przez który On objawia swoją miłość podobną do miłości ojca i matki, których aż do trzewi porusza los własnego dziecka. (…) Pochodzi ona z wnętrza jako uczucie głębokie, naturalne, złożone z czułości i współczucia, pobłażliwości i przebaczenia” (Misericordiae Vultus, 6).

W Nowym Testamencie jest mowa o Bożym Miłosierdziu (eleos), jako syntezie dzieła, dla którego Jezus przyszedł na świat, aby wypełnić je w imię Ojca (por. Mt 9,13). Miłosierdzie naszego Pana objawia się przede wszystkim, kiedy On pochyla się nad ludzką nędzą i okazuje swoje współczucie tym, którzy potrzebują zrozumienia, uzdrowienia i przebaczenia. W Jezusie wszystko mówi o miłosierdziu. Co więcej: On sam jest miłosierdziem.

W 15. rozdziale Ewangelii wg św. Łukasza odnajdujemy trzy przypowieści o miłosierdziu: tę o zagubionej owcy, tę o zgubionej drachmie oraz tę, która jest znana jako przypowieść o synu marnotrawnym. W tych trzech przypowieściach uderza nas radość Boga, radość, jaką On okazuje, kiedy odnajduje grzesznika i mu przebacza. Tak, radością Boga jest przebaczanie! W tym znajduje się synteza całej Ewangelii. „Każdy z nas jest tą zagubioną owcą, tą zgubioną drachmą. Każdy z nas jest owym synem, który zmarnował swoją wolność idąc za fałszywymi bożkami, iluzjami szczęścia i wszystko utracił. Ale Bóg o nas nie zapomina, Ojciec nigdy nas nie opuszcza. Jest ojcem cierpliwym, zawsze na nas czeka! Szanuje naszą wolność, ale zawsze pozostaje wierny. A kiedy do Niego powracamy, przyjmuje nas jak synów w swoim domu, ponieważ nigdy, nawet na chwilę, nie przestał czekać na nas z miłością. I jego serce cieszy się z każdego dziecka, które powraca. Cieszy się, ponieważ nastaje radość. Bóg raduje się, kiedy ktoś z nas grzeszników przychodzi do Niego i prosi o przebaczenie” (Modlitwa Anioł Pański, 15 września 2013).

Miłosierdzie Boga jest bardzo konkretne i wszyscy jesteśmy powołani, aby osobiście go doświadczyć. Kiedy miałem siedemnaście lat, pewnego dnia, gdy miałem wyjść na spotkanie z przyjaciółmi, zdecydowałem, że najpierw wstąpię do kościoła. Spotkałem tam pewnego księdza, który wzbudził we mnie szczególne zaufanie, tak, że zapragnąłem otworzyć swoje serce w Sakramencie Spowiedzi. To spotkanie zmieniło moje życie! Odkryłem, że kiedy otwieramy swoje serce z pokorą i przejrzystością, możemy bardzo konkretnie doświadczyć Bożego Miłosierdzia. Miałem pewność, że w osobie tego kapłana Bóg czekał na mnie, zanim jeszcze zrobiłem pierwszy krok w stronę kościoła. My Go poszukujemy, ale On nas zawsze uprzedza, szuka nas od zawsze i jako pierwszy nas odnajduje. Być może ktoś z was nosi w swoim sercu ciężar i myśli: zrobiłem to czy tamto… Nie bójcie się! On na was czeka! On jest ojcem: czeka na was zawsze! Jakże pięknie jest odnaleźć w Sakramencie Pojednania miłosierne ramiona Ojca, odkryć konfesjonał jako miejsce Miłosierdzia, dać się dotknąć tej miłosiernej miłości Pana, który zawsze nam przebacza!

A czy ty, drogi chłopcze, droga dziewczyno, poczułeś kiedykolwiek na sobie to spojrzenie pełne nieskończonej miłości, która, pomimo wszystkich twoich grzechów, ograniczeń, upadków, wciąż ci ufa i z nadzieją patrzy na twoje istnienie? Czy jesteś świadomy, jak wielka jest twoja wartość w planie Boga, który z miłości oddał ci wszystko? Jak naucza św. Paweł „Bóg zaś okazuje nam swoją miłość [właśnie] przez to, że Chrystus umarł za nas, gdyśmy byli jeszcze grzesznikami” (Rz 5,8). Ale czy naprawdę rozumiemy potęgę tych słów?

Wiem, jak drogi jest wam wszystkim krzyż Światowych Dni Młodzieży – dar św. Jana Pawła II – który, począwszy od 1984 roku, towarzyszy wszystkim waszym międzynarodowym spotkaniom. Ileż przemian, ileż prawdziwych nawróceń w życiu wielu młodych ludzi zrodziło się właśnie ze spotkania z tym prostym krzyżem! Być może zadawaliście sobie pytanie: skąd bierze się ta nadzwyczajna moc krzyża? Oto odpowiedź: krzyż jest najbardziej wymownym znakiem Miłosierdzia Boga! Jest potwierdzeniem, że miarą miłości Boga wobec ludzkości jest miłość bez miary! Na krzyżu możemy dotknąć Miłosierdzia Boga i dać się dotknąć Jego Miłosierdziu! Przypomnijmy sobie historię dwóch łotrów ukrzyżowanych obok Jezusa: jeden z nich jest zarozumiały, nie uznaje siebie za grzesznika, drwi z Jezusa. Drugi natomiast uznaje swoją winę, zwraca się do Pana i mówi: „Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa”. Jezus spogląda na niego z nieskończonym miłosierdziem i odpowiada mu: „Dziś ze Mną będziesz w raju” (por. Łk 23,32.39-43). Z którym z nich dwóch się utożsamiamy? Z tym, który jest zarozumiały i nie uznaje własnych win? Czy raczej z tym, który przyznaje, że potrzebuje Bożego Miłosierdzia i błaga o nie całym sercem? W Chrystusie, który oddał za nas na krzyżu swoje życie, zawsze odnajdziemy bezwarunkową miłość, która uznaje nasze życie za dobro i zawsze daje nam możliwość rozpoczęcia na nowo.

3. Nadzwyczajna radość bycia narzędziem Bożego Miłosierdzia

Słowo Boże uczy nas, że „więcej szczęścia jest w dawaniu aniżeli w braniu” (Dz 20,35). Właśnie z tego powodu piąte błogosławieństwo nazywa szczęśliwymi tych, którzy są miłosierni. Wiemy, że Pan umiłował nas jako pierwszy. Ale jesteśmy prawdziwie błogosławieni, szczęśliwi, jeśli wejdziemy w tę logikę Boskiego daru, logikę miłości darmowej, jeśli odkryjemy, że Bóg nieskończenie nas pokochał po to, aby uczynić nas zdolnymi do kochania jak On: bez miary. Jak mówi św. Jan: „Umiłowani, miłujmy się wzajemnie, ponieważ miłość jest z Boga, a każdy, kto miłuje, narodził się z Boga i zna Boga. Kto nie miłuje, nie zna Boga, bo Bóg jest miłością. (…) W tym przejawia się miłość, że nie my umiłowaliśmy Boga, ale że On sam nas umiłował i posłał Syna swojego jako ofiarę przebłagalną za nasze grzechy. Umiłowani, jeśli Bóg tak nas umiłował, to i my winniśmy się wzajemnie miłować” (1 J 4,7-11).

Po objaśnieniu wam w skrócie sposobu, w jaki Pan objawia wobec nas swoje Miłosierdzie, chciałbym zasugerować wam, jak, w konkretny sposób, możemy być narzędziem tego samego Miłosierdzia względem naszych bliźnich. Przychodzi mi na myśl przykład bł. Pier Giorgia Frassatiego. On mówił: „Jezus odwiedza mnie w Komunii świętej każdego ranka, a ja Mu się za to odwdzięczam w skromniejszy, dostępny mi sposób: odwiedzam Jego biedaków”. Pier Giorgio był młodzieńcem, który zrozumiał, co znaczy mieć serce miłosierne, wrażliwe na najbardziej potrzebujących. Ofiarowywał im o wiele więcej niż dary materialne, dawał samego siebie, poświęcał czas, słowa, zdolność słuchania. Służył ubogim z wielką dyskrecją, nigdy się z tym nie obnosząc. Prawdziwie żył Ewangelią, która mówi: „Kiedy zaś ty dajesz jałmużnę, niech nie wie lewa twoja ręka, co czyni prawa, aby twoja jałmużna pozostała w ukryciu” (Mt 6,3-4). Wyobraźcie sobie, że w przeddzień swojej śmierci, ciężko schorowany, udzielał wskazówek dotyczących sposobu pomagania jego pokrzywdzonym przyjaciołom. W czasie pogrzebu, jego rodzina i przyjaciele byli zdumieni obecnością tak wielu nieznajomych ubogich, których prowadził i którym pomagał za życia młody Pier Giorgio.

Zawsze lubię łączyć ewangeliczne błogosławieństwa z 25. rozdziałem Ewangelii wg św. Mateusza, gdzie Jezus wymienia uczynki miłosierdzia i mówi, że to z nich zostaniemy osądzeni. Zapraszam was zatem do ponownego odkrycia uczynków miłosierdzia względem ciała: głodnych nakarmić, spragnionych napoić, nagich przyodziać, podróżnych w dom przyjąć, więźniów pocieszać, chorych nawiedzać, umarłych grzebać. Nie zapominajmy również o uczynkach miłosiernych względem duszy: grzesznych upominać, nieumiejętnych pouczać, wątpiącym dobrze radzić, strapionych pocieszać, krzywdy cierpliwie znosić, urazy chętnie darować, modlić się za żywych i umarłych. Jak widzicie, miłosierdzie nie jest „postawą na pokaz”, nie jest też zwykłym sentymentalizmem. Jest sprawdzianem autentyczności naszej postawy jako uczniów Jezusa, naszej wiarygodności jako chrześcijan we współczesnym świecie.

Wam, młodym, którzy jesteście bardzo praktyczni, chciałbym zaproponować, abyście przez pierwszych siedem miesięcy 2016 roku, wybierali co miesiąc jeden uczynek miłosierny względem ciała i jeden względem duszy, i realizowali je. Zainspirujcie się modlitwą św. Faustyny, pokornej apostołki Bożego Miłosierdzia w naszych czasach:

Dopomóż mi do tego, o Panie, (…) aby oczy moje były miłosierne, bym nigdy nie podejrzewała i nie sądziła według zewnętrznych pozorów, ale upatrywała to, co piękne w duszach bliźnich, i przychodziła im z pomocą. (…) aby słuch mój był miłosierny, bym skłaniała się do potrzeb bliźnich, by uszy moje nie były obojętne na bóle i jęki bliźnich. (…) aby język mój był miłosierny, bym nigdy nie mówiła ujemnie o bliźnich, ale dla każdego miała słowo pociechy i przebaczenia. (…) aby ręce moje były miłosierne i pełne dobrych uczynków, (…) aby nogi moje były miłosierne, bym zawsze śpieszyła z pomocą bliźnim, opanowując swoje własne znużenie i zmęczenie. (…) aby serce moje było miłosierne, bym czuła ze wszystkimi cierpieniami bliźnich (Dzienniczek, 163).

Przesłanie Bożego Miłosierdzia stanowi więc bardzo konkretny i wymagający program życia, program, który wymaga konkretnych uczynków. A jednym z najbardziej oczywistych – choć być może również najtrudniejszych do wprowadzenia w życie – uczynków miłosierdzia jest przebaczenie tym, którzy nas obrazili, którzy wyrządzili nam zło, których uważamy za wrogów. „Jakże trudne wydaje się nieraz przebaczanie! A przecież przebaczanie jest narzędziem złożonym w nasze słabe ręce, abyśmy mogli osiągnąć spokój serca. Uwolnienie się od żalu, złości, przemocy i zemsty – to warunki konieczne do tego, by żyć szczęśliwie” (Misericordiae Vultus, 9).

Spotykam wielu młodych, którzy mówią, że są zmęczeni życiem w tak bardzo podzielonym świecie, w którym ścierają się zwolennicy różnych poglądów, jest wiele wojen, a niektórzy używają nawet swojej religii do usprawiedliwienia przemocy. Musimy błagać Pana, by obdarzył nas łaską bycia miłosiernymi wobec tych, którzy wyrządzają nam zło. Tak, jak Jezus, który na krzyżu modlił się za tych, którzy go ukrzyżowali: „Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią” (Łk 23,34). Jedyną drogą do przezwyciężenia zła jest miłosierdzie. Sprawiedliwość jest konieczna, oczywiście, ale sama nie wystarczy. Sprawiedliwość i miłosierdzie muszą podążać razem. Tak bardzo chciałbym, byśmy zjednoczyli się w chóralnej modlitwie płynącej z głębi naszych serc, błagając Boga o miłosierdzie dla nas i całego świata!

4. Kraków na nas czeka!

Zostało kilka miesięcy do naszego spotkania w Polsce. Kraków, miasto św. Jana Pawła II i św. Faustyny Kowalskiej, czeka na nas z otwartymi ramionami i otwartym sercem. Wierzę, że Boża Opatrzność prowadziła nas do świętowania Jubileuszu Młodych właśnie tam, gdzie żyło tych dwoje wielkich Apostołów Miłosierdzia naszych czasów. Jan Paweł II przeczuwał, że nastał czas Miłosierdzia. Na początku swego pontyfikatu napisał encyklikę Dives in Misericordia. W Roku Świętym 2000 kanonizował siostrę Faustynę i ustanowił Święto Bożego Miłosierdzia, obchodzone w drugą Niedzielę Wielkanocną. A w 2002 roku osobiście konsekrował w Krakowie sanktuarium Jezusa Miłosiernego, zawierzając świat Bożemu Miłosierdziu i wyrażając pragnienie, by to orędzie dotarło do wszystkich mieszkańców ziemi i wypełniło ich serca nadzieją: „Trzeba tę iskrę Bożej łaski rozniecać. Trzeba przekazywać światu ogień miłosierdzia. W miłosierdziu Boga świat znajdzie pokój, a człowiek szczęście!” (Homilia podczas poświęcenia sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie, 17 sierpnia 2002).

Drodzy młodzi, Jezus Miłosierny, przedstawiony w wizerunku, czczonym przez lud Boży w Jemu poświęconym sanktuarium w Krakowie, czeka na was. On wam ufa i na was liczy! Ma tak wiele do powiedzenia każdemu i każdej z was… Nie bójcie się spojrzeć Mu w oczy pełne nieskończonej miłości i pozwólcie, aby On ogarnął was swoim miłosiernym spojrzeniem gotowym przebaczyć każdy wasz grzech. Spojrzeniem, które może przemienić wasze życie i uleczyć rany waszych dusz. Spojrzeniem, które zaspokaja najgłębsze pragnienia waszych młodych serc: pragnienie miłości, pokoju, radości i prawdziwego szczęścia. Przyjdźcie do Niego i nie bójcie się! Przyjdźcie, by powiedzieć Mu z głębi waszych serc: „Jezu ufam Tobie!”. Pozwólcie, by dotknęło was Jego bezgraniczne Miłosierdzie, abyście wy z kolei, poprzez uczynki, słowa i modlitwę, stali się apostołami miłosierdzia w naszym świecie zranionym egoizmem, nienawiścią i rozpaczą.

Nieście płomień miłosiernej miłości Chrystusa – o którym mówił św. Jan Paweł II – w środowiska waszego codziennego życia i aż na krańce ziemi. W tej misji, towarzyszę wam moimi życzeniami i modlitwami, i na tym ostatnim odcinku drogi duchowych przygotowań do najbliższego ŚDM w Krakowie, zawierzam was wszystkich Dziewicy Maryi, Matce Miłosierdzia, błogosławiąc wam z całego serca.

Watykan, 15 sierpnia 2015 Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny FRANCISZEK
„Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary” (Mt 9,13)
Uczynki miłosierdzia w Roku Jubileuszowym


1. Maryja, ikona Kościoła ewangelizującego, bo jest ewangelizowany.
W bulli ogłaszającej Jubileusz napisałem: „Niech Wielki Post w Roku Jubileuszowym będzie przeżywany jeszcze bardziej intensywnie, jako ważny moment, by celebrować miłosierdzie Boga i go doświadczać” (Misericordiae Vultus, 17). Przez wezwanie do słuchania Słowa Bożego oraz inicjatywę „24 godziny dla Pana” pragnąłem podkreślić prymat modlitewnego słuchania Słowa Bożego, zwłaszcza prorockiego. Miłosierdzie Boże jest bowiem przesłaniem skierowanym do świata, ale każdy chrześcijanin jest powołany do tego, by sam go doświadczać. Dlatego w czasie Wielkiego Postu roześlę Misjonarzy Miłosierdzia, aby byli dla wszystkich żywym znakiem Bożego przebaczenia i bliskości.
Po przyjęciu od archanioła Gabriela Dobrej Nowiny, Maryja w Magnificat profetycznie sławi miłosierdzie, z którym Bóg Ją wybrał. Tym samym zaręczona z Józefem Dziewica z Nazaretu stała się doskonałą ikoną Kościoła, który ewangelizuje, bo sam jest nieustannie ewangelizowany za sprawą Ducha Świętego, który zapłodnił jej dziewicze łono. W tradycji prorockiej miłosierdzie – jak wskazuje etymologia tego słowa – ma ścisły związek z matczynym łonem (rahamim) i z dobrocią  wielkoduszną, wierną i współczującą (hesed), praktykowaną w związkach małżeńskich i w rodzinie.
2. Przymierze Boga z ludźmi: historia miłosierdzia.
Tajemnica Bożego Miłosierdzia objawia się w dziejach Przymierza między Bogiem i Izraelem. Bóg jest bowiem zawsze bogaty w miłosierdzie, w każdych okolicznościach gotowy otoczyć swój lud wielką czułością i współczuciem, zwłaszcza w najbardziej dramatycznych momentach, gdy niewierność zrywa przymierze i trzeba je na nowo ustanowić, w sposób bardziej stabilny, w sprawiedliwości i prawdzie. Jest to prawdziwy dramat miłości, w którym Bóg odgrywa rolę zdradzonego Ojca i męża, a Izrael – niewiernych syna/córki i małżonki. Właśnie obrazy z życia rodzinnego – jak w Księdze Ozeasza (por. Oz 1-2) – pokazują, jak bardzo Bóg pragnie związać się ze swoim ludem.
Ten dramat miłości osiągnął swój szczyt w Synu, który stał się człowiekiem. Na Niego Bóg wylał swe bezgraniczne miłosierdzie, czyniąc z niego „wcielone Miłosierdzie” (por. Misericordiae Vultus, 8). Jako człowiek, Jezus z Nazaretu jest w pełni synem Izraela. Uosabia owo doskonałe słuchanie Boga, które jest wymagane od każdego Żyda w Szema Jisrael, jeszcze dzisiaj stanowiące sedno przymierza Boga z Izraelem: “Słuchaj, Izraelu, Pan jest naszym Bogiem – Pan jedynie. Będziesz więc miłował Pana, Boga twojego, z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił” (Pwt 6, 4-5). Syn Boży jest Oblubieńcem czyniącym  wszystko, by zdobyć miłość swojej Oblubienicy, z którą łączą Go więzy bezwarunkowej miłości, uwidoczniającej się w wiecznych zaślubinach z nią.
To jest pulsujące serce kerygmatu apostolskiego, w którym Boże miłosierdzie ma centralne i fundamentalne miejsce. On jest „pięknem zbawczej miłości Boga objawionej w Jezusie Chrystusie, który umarł i zmartwychwstał” (Evangelii gaudium, 36), głównym orędziem, “do którego trzeba stale powracać i słuchać na różne sposoby i które trzeba stale głosić podczas katechezy” (tamże, 164). Miłosierdzie zatem wyraża zachowanie Boga w stosunku do grzesznika, ofiarując mu jeszcze jedną możliwość skruchy, nawrócenia i wiary” (Misericordiae Vultus, 21), a tym samym odbudowania relacji z Nim. W Jezusie Ukrzyżowanym Bóg pragnie dotrzeć do grzesznika, który odszedł najdalej, tam właśnie, gdzie się zagubił i od Niego oddalił. Robi to z nadzieją, że zdoła poruszyć zatwardziałe serce swojej Oblubienicy.
3. Dzieła miłosierdzia
Miłosierdzie Boże zmienia serce człowieka i pozwala mu doświadczyć wiernej miłości, sprawiając, że i on staje się zdolny do miłosierdzia. Wciąż odnawiającym się cudem jest fakt, że miłosierdzie Boże może opromienić życie każdego z nas, pobudzając nas do miłości bliźniego i tego, co tradycja Kościoła nazywa uczynkami miłosierdzia względem ciała i duszy. Przypominają nam one o tym, że nasza wiara wyraża się w konkretnych, codziennych uczynkach, które mają pomagać naszemu bliźniemu w potrzebach jego ciała i duszy i na podstawie których będziemy sądzeni: karmienie, nawiedzanie, pocieszanie, pouczanie. Dlatego życzyłem sobie, „aby chrześcijanie zastanowili się podczas Jubileuszu nad uczynkami miłosierdzia względem ciała i duszy. Będzie to sposób na obudzenie naszego sumienia, często uśpionego w obliczu dramatu ubóstwa, a także na wchodzenie coraz głębiej w serce Ewangelii, gdzie ubodzy są uprzywilejowani przez Boże miłosierdzie” (Misericordiae Vultus, 15). Bowiem to w człowieku ubogim i potrzebującym ciało Chrystusa „staje się znów widoczne w umęczonych, poranionych, ubiczowanych, niedożywionych, uciekinierach..., abyśmy mogli Go rozpoznać, dotknąć i troskliwie Mu pomóc” (tamże). Niebywała i skandaliczna tajemnica przedłużającego się w dziejach cierpienia Niewinnego Baranka, krzaku gorejącego bezinteresowną miłością, przed którym można tylko, jak Mojżesz, zdjąć z nóg sandały (por. Wj 3, 5); a jeszcze bardziej, gdy ubogim jest brat lub siostra w Chrystusie cierpiący z powodu swojej wiary.
W obliczu tej miłości potężnej jak śmierć (por. Pnp 8, 6) najnędzniejszym ubogim jest ten, kto nie chce przyznać się, że nim jest. Wydaje mu się, że jest bogaty, a w rzeczywistości jest najuboższym z ubogich. A to dlatego, że jest niewolnikiem grzechu, który każe mu używać swego bogactwa i władzy nie po to, by służyć Bogu i bliźnim, ale by zagłuszyć w sobie myśl, że i on w rzeczywistości jest tylko ubogim żebrakiem. Im większym bogactwem i władzą dysponuje, tym większe może się stać jego kłamliwe zaślepienie. Dochodzi do tego, że nie chce nawet widzieć ubogiego Łazarza, żebrzącego u drzwi jego domu (por. Łk 16, 20-21), który jest figurą Chrystusa żebrzącego w ubogich o nasze nawrócenie. Łazarz stanowi możliwość nawrócenia, którą Chrystus nam daje, a której być może nie widzimy. Temu zaślepieniu towarzyszy pełna pychy żądza wszechmocy, w której rozlegają się złowieszczo szatańskie słowa: “będziecie jak Bóg” (Rdz 3, 5), będące źródłem  każdego grzechu. Ta żądza może przyjąć formę społeczną i polityczną, jak pokazały systemy totalitarne XX w. i jak pokazują dzisiaj ideologie promujące jedyną słuszną myśl oraz technonaukę, dążące do tego, by Bóg stał się nieistotny, a człowiek został sprowadzony do masy, którą można posługiwać się w sposób instrumentalny. Obecnie mogą to pokazywać także struktury grzechu związane z modelem fałszywego rozwoju, opartego na kulcie pieniądza, który zobojętnia na los ubogich bogatsze osoby i społeczeństwa, które zamykają przed nimi drzwi, odmawiając nawet tego, by ich zobaczyć.
Dla wszystkich zatem Wielki Post w tym Roku Jubileuszowym jest sprzyjającym momentem, by wreszcie móc wyjść z wyobcowania poprzez słuchanie Słowa Bożego oraz uczynki miłosierdzia. Poprzez uczynki względem ciała – dotykamy ciała Chrystusa w braciach i siostrach, którzy potrzebują, by ich nakarmić, odziać, przyjąć do domu i nawiedzić, a poprzez uczynki duchowe – dawanie rad, pouczanie, darowanie uraz, upominanie i modlitwę, obcujemy bardziej bezpośrednio z naszą własną grzesznością. Z tego powodu uczynków względem ciała i względem ducha nigdy nie należy od siebie oddzielać. Bowiem właśnie wtedy, gdy dotyka w ubogim człowieku ciała Chrystusa Ukrzyżowanego, grzesznik może otrzymać w darze uświadomienie sobie, że on sam jest biednym żebrakiem. Na tej drodze  także “pyszniący się”, “władcy”, “bogacze”, o których mówi Magnificat, mają możliwość spostrzeżenia, że są niezasłużenie miłowani przez Chrystusa Ukrzyżowanego, który umarł i zmartwychwstał również dla nich. Tylko ta miłość może zaspokoić pragnienie nieskończonego szczęścia i miłości, które człowiek usiłuje osiągnąć, łudząc się, że je znajdzie w kulcie wiedzy, bogactwa i władzy. Jest jednak zawsze niebezpieczeństwo, że coraz szczelniej zamykając się na Chrystusa, który w ubogich i potrzebujących wciąż puka do drzwi ich serc, pyszni, możni i bogaci skażą sami siebie na tę otchłań samotności, którą jest piekło. Dlatego dla nich i dla nas wszystkich na nowo rozbrzmiewają pełne bólu słowa Abrahama: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” (Łk 16, 29). Słuchanie Słowa i wprowadzanie go w życie przygotowuje nas w najlepszy sposób do świętowania ostatecznego zwycięstwa nad grzechem i nad śmiercią Zmartwychwstałego Oblubieńca, Tego który pragnie oczyścić swą Oblubienicę, która oczekuje na Jego przybycie.
Nie zmarnujmy tego czasu Wielkiego Postu, który sprzyja nawróceniu! Prośmy o to przez macierzyńskie wstawiennictwo Dziewicy Maryi, która jako pierwsza, w obliczu wielkiego Bożego miłosierdzia, jakim Bóg Ją darmo obdarował, uniżyła się (por. Łk 1, 48) mówiąc, że jest pokorną służebnicą Pańską (por. Łk 1, 38).
Watykan, 4 października 2015 r.
Święto św. Franciszka z Asyżu
Franciscus
„Niech cię Pan błogosławi i strzeże. Niech Pan rozpromieni oblicze swe nad tobą, niech cię obdarzy swą łaską. Niech zwróci ku tobie oblicze swoje i niech cię obdarzy pokojem.”



Czcigodny Księże Proboszczu !!!

W dniu Imienin całego serca składamy Drogiemu nam Księdzu Kanonikowi najserdeczniejsze życzenia zdrowia, radości, pogody ducha, realizacji zamierzonych planów i odwagi w podejmowaniu kolejnych. Życzymy również możliwości odnalezienia chwili wytchnienia od codziennych obowiązków, a ze strony Parafian zrozumienia, życzliwości i zaufania. Niech Pan Bóg obdarzy Księdza łaską wiary, nadziei i miłości. Zapewniamy o modlitwie zarówno przy okazji imienin, jak i przez cały rok.

                     Pielgrzymi Pielgrzymki Pieszej i Rowerowej
                    Wspólnota Żywego Różańca
                   Wspólnota Odnowy w Duchu św.
                   Wspólnota Kościoła Domowego
                   Służba Liturgiczna
                  i Wszyscy Parafianie.
1. Dziś Gorzkie Żale o godz. 17.30.

2. W piątek Droga Krzyżowa o godz. 17.00. Po Drodze Krzyżowej są zbierane ofiary na kwiaty do Grobu Pańskiego.

3. Dziś jest rozprowadzany kolejny numer tygodnika Przewodnik Katolicki zachęcamy do czytania prasy katolickiej.

4. W piątek pierwszy piątek miesiąca spowiedź rano na Mszy św. o godz. 7.00 i 7.30, po południu od godz. 15.30 dla dzieci i Msza św. o godz. 16.00, dla dorosłych od godz. 17.00.

5. W sobotę pierwsza sobota miesiąca po mszy św. o godz. 7.30 wystawienie Najświętszego Sakramentu i adoracja do godz. 10.00. W tę sobotę nie ma objazdu chorych i starszych.

6. Dziękujemy za ofiary składane w kancelarii parafialnej w imiennych kopertach i na tacę za wszystkie ofiary i modlitw w intencji dalszych prac przy polichromii w naszym kościele składam serdeczne Bóg zapłać.

Turek, dn. 28.02.2016r.









1. Gorzkie Żale dziś o godz. 17.30, a po Mszy św. wieczornej spotkanie dla rodzin i małżeństw, które chciałyby poznać i przyłączyć się do Wspólnoty Kościoła Domowego.

2. Dziś po każdej mszy św. są zbierane ofiary do puszek na pomoc misjom w Afryce, niech te ofiary będą częściom naszej wielkopostnej jałmużny.

3. Jutro dzień Adoracji Eucharystycznej dla naszej parafii, w ramach wieczystej Adoracji Najświętszego Sakramentu w naszej diecezji.

Porządek Adoracji:
od godz. 8.00 do 10.00 Koła Żywego Różańca z wiosek
od godz.10.00 do 13.00 dzieci Szkoły Podstawowej i młodzież Gimnazjalna
od godz. 13.00 do godz. 15.00 Odnowa w Duchu Świętym
od godz. 15.00 do godz. 17.00 Koła Żywego Różańca z miasta
od godz. 17.00 do godz. 18.00 Kościół Domowy

4. We wtorek zapraszamy na Mszę św. o godz. 18.00 połączoną z modlitwą w intencji rodzin. Szczególne zaproszenie do tych małżeństw, które w lutym obchodzą swoją rocznicę zawarcia sakramentalnego małżeństwa.

5. W piątek Droga Krzyżowa o godz. 17.00. Po Drodze Krzyżowej są zbierane ofiary na kwiaty do Grobu Pańskiego.

6. W przyszłą niedzielę dzieci przygotowujące się do I Komunii świętej otrzymają poświęcone na Mszy św. o godz. 11.30 różańce i książeczki do nabożeństwa.

7. Dziś jest rozprowadzany kolejny numer tygodnika Przewodnik Katolicki zachęcamy do czytania prasy katolickiej.

8. Dziękujemy za ofiary na polichromię rodz. z Wyszyńskiego 4, 10, O.W. 2, Bydgoszczy

9. Dziękujemy za ofiary składane w kancelarii parafialnej w imiennych kopertach i na tacę za wszystkie ofiary i modlitwy w intencji dalszych prac przy polichromii w naszej świątyni składam serdeczne Bóg zapłać.

Turek, dn. 21.02.2016r.





1.  Dziś Gorzkie Żale o godz. 17.30.

2. W piątek o godz. 17.00 Droga Krzyżowa, a bezpośrednio po niej Msza św. i nowenna do Miłosierdzia Bożego. Tradycyjnie po Drodze Krzyżowej są zbierane ofiary na kwiaty do Grobu Pańskiego.

3. W piątek o godz. 19.00 w parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa comiesięczna Eucharystia Młodych. Młodzież naszej parafii serdecznie zachęcamy do udziału w tym modlitewnym spotkaniu.

4. Wszyscy, którzy chcą wziąć udział w spotkaniu z Ojcem św. Franciszkiem w ramach Światowych Dni Młodzieży w dniu 30 i 31 lipca 2016 roku w Krakowie mogą zapisywać się w kancelarii parafialnej. Zapisy trwają do maja. Liczba miejsc ograniczona.

5. Dziś jest rozprowadzany kolejny numer tygodnika Przewodnik Katolicki zachęcamy do czytania prasy katolickiej.

6. W przyszłą niedzielę po każdej Mszy św. do puszek będą zbierane ofiary na misję w Afryce.

7. Rekolekcje Wielkopostne w naszej parafii będą dla młodzieży gimnazjalnej 15 i 16 marca dla dzieci szkół Podstawowych 17 i 18 marca a dla dorosłych od 17 do 19 marca. Szczegółowe programy będą wywieszone i rozdawane w późniejszym terminie.

8. Dziękujemy za ofiary na polichromię rodzinie ze Smorawińskiego 1, Wyszyńskiego 10 i bezimiennej.

9. Dziękujemy za ofiary składane w kancelarii parafialnej w imiennych kopertach i na tacę za wszystkie ofiary i modlitwy w intencji dalszych prac przy polichromii w naszej świątyni składam serdeczne Bóg zapłać.

Turek, dn. 14.02.2016r.


Środą Popielcową 10 lutego 2016 roku rozpoczynamy w Kościele okres Wielkiego Postu. Główne przesłanie tego okresu koncentruje się na duchowym przygotowaniu do godnego przeżywania Świąt Zmartwychwstania Pańskiego, największych świąt chrześcijaństwa związanych z wydarzeniami męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Wydarzeniami, które stanowią fundament Kościoła i naszej wiary. Ponieważ są to najważniejsze święta dlatego domagają się specjalnego przygotowania, by móc je należycie przeżyć.
Tradycyjnie w Środę Popielcową uczestniczymy we Mszy św. z obrzędem posypania głowy popiołem na znak pokuty. Obrzędowi temu towarzyszą słowa: "Pamiętaj, że jesteś prochem i w proch się obrócisz" albo "Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię".  Tego dnia obowiązuje post ścisły.
Wielki Post jest dla wierzących dobrą okazją do refleksji i nawrócenia. Liturgia stawia nam przed oczy trudną i bolesną drogę, którą szedł Chrystus, by przynieść światu zbawienie. Pokazuje dar Miłości Boga, który oddał samego siebie, by zgładzić nasze grzechy. Przypomina też, że przez sakrament chrztu św. również i my pragniemy podążać nią w ślad za Synem Bożym.

Warto zarezerwować sobie czas na udział w nabożeństwach wielkopostnych. Droga Krzyżowa niech będzie dla nas przyglądaniem się naszemu osobistemu życiu przez pryzmat osób i wydarzeń, które odnotowane są w poszczególnych jej stacjach.

Gorzkie Żale, czyli rozważanie Męki Pańskiej mają nam uświadomić wielką miłość Pana Jezusa do każdego z nas i fakt, iż na naszej drodze nie jesteśmy sami – towarzyszy nam Chrystus i Jego Matka.
Trudno sobie wyobrazić przemianę życia bez dobrego przeżycia rekolekcji wielkopostnych. Rekolekcje to czas szczególnego spotkania z miłującym Ojcem, to czas wyjścia na pustynię, spojrzenia na swoje życie z dystansem i zrobienia dobrych postanowień.
Należy pamiętać o przystąpieniu do sakramentu pokuty, by mając czyste serce być przygotowanym na przyjęcie łaski Bożej, bez której nawet największy nasz wysiłek może okazać się daremny.
Szczególną pomocą w przeżywaniu Wielkiego Postu jest rozważanie Słowa Bożego oraz modlitwa.
Warto zrezygnować z popularnych postanowień, np. zaprzestania jedzenia słodyczy, na rzecz zobowiązania się do codziennej lektury i rozważania fragmentu Pisma św. lub odmawiania dodatkowej modlitwy w konkretnej intencji.
Pamiętajmy również o jałmużnie wielkopostnej, która niekoniecznie musi przybrać wymiar materialny – może być inną formą obdarowania drugiego człowieka – poprzez poświęcenie mu swojego czasu, rozmowę, obecność, pomoc.
Wielki Post jest dobrym czasem na przyjęcie Bożego Miłosierdzia i na próbę ofiarowania miłosierdzia ludziom.

Wykaz dokumentów do sakramentu małżeństwa:

Metryka chrztu (data wystawienia nie później niż 6 miesięcy od terminu zawarcia małżeństwa)

Świadectwo bierzmowania

Świadectwo (ostatnie posiadane) z oceną nauki religii

Zaświadczenie odnośnie ukończenia kursu przedmałżeńskiego

Poradnictwo rodzinne

Zapowiedzi przedślubne

Spowiedź przed sakramentem małżeństwa (kartka)

Dokument zaświadczenia z USC lub dokument stwierdzający zawarcie związku cywilno-prawnego



Nauki przedmałżeńskie w roku 2018/2019
będą odbywać się w Domu Katolickim przy parafii NSPJ w Turku.

Nauki odbywają się co niedzielę o godz.15:00.

Rozpiska z tematami konferencji znajduje się w kruchcie świątyni na tablicy ogłoszeń.

 Włochy z Toskanią, Watykan

Pompeje i Capri – długi weekend majowy

9 dni

WENECJA * FLORENCJA * SIENA * RZYM * WATYKAN * POMPEJE * CAPRI * MONTE CASSINO * SAN MARINO *PADWA

TERMIN:     30.04 – 08.05.2016 r.
CENA:          1990 PLN

1 DZIEŃ

Wyjazd z Polski według rozkładu jazdy, przejście graniczne w Boboszowie. Przejazd przez Czechy iAustrię na obiado-kolację i nocleg k/Tarvisio.

2 DZIEŃ

Po śniadaniu przejazd do Wenecji. Zwiedzanie WENECJI: przepłynięcie tramwajem wodnym do placyku św. Marka, bazylika św. Marka, z zewnątrz Most Westchnień i Pałac Dożów, spacer pod most Rialto. Przejazd na obiado-kolację i nocleg k/Florencji.

3 DZIEŃ

Po śniadaniu przejazd do FLORENCJI: Piazza del Duomo z katedrą, baptysterium z wieżą Giotta, Piazzadella Signoria, PonteVecchio, kościół Santa Croce. Przejazd do SIENY: Piazza del Campo, katedra, kościół św. Dominika, spacer po Via di Citta z pięknymi pałacami. Obiado-kolacja inocleg k/ Rzymu.

4 DZIEŃ

Po śniadaniuRZYM i WATYKAN: bazylika św.Piotra, nawiedzenie grobu św. Jana Pawła II. Plac Wenecki, Kapitol, Forum Romanum, Koloseum – z zewnątrz. Spacer po Rzymie, m.in. Plac Navona, Panteon, fontanna di Trevi, Schody Hiszpańskie. Obiado-kolacja i nocleg k/Rzymu.

5  DZIEŃ

Po śniadaniuaudiencja generalna u Ojca ŚwiętegoFranciszka. Czas wolny. BazylikiSanta Maria Maggiore i św. Jana na Lateranie oraz św. Pawła za Murami. Przejazd na obiado-kolacjęi nocleg k/Neapolu.

6  DZIEŃ

Po śniadaniuPOMPEJE: zwiedzanie antycznych wykopalisk. Następnie czas wolny w Neapolu lub fakultatywnie wycieczka na CAPRI (ok. 60 EUR - deklaracje prosimy składać przy podpisywaniu umowy): wodolot Neapol – Capri – Neapol, opłynięcie wyspy, przejazd kolejką do stolicy wyspy, spacer do ogrodów Augusta. Obiado-kolacja inocleg k/ Neapolu.

7  DZIEŃ

Po śniadaniu przejazd na MONTE CASSINO: cmentarz żołnierzy polskich i opactwo św. Benedykta. Następnie przejazd do SAN MARINO – najstarsza republika, spacer trasą turystyczną i czas wolny. Obiado-kolacja inocleg k/Rimini.

8  DZIEŃ

Po śniadaniuPADWA: bazylika św. Antoniego, spacer pod uniwersytet i PiazzadelleErbe. Przejazd na obiado-kolację i nocleg k/Tarvisio.

9  DZIEŃ

Po śniadaniu powrót do Polski. Przejście graniczne w Boboszowie. Przyjazd wg rozkładu jazdy.

CENA  OBEJMUJE:

·         8 noclegów w hotelach 4*i 3* w pokojach 2-osobowych,

·         8 śniadań wzmocnionych (pieczywo, dżem, szynka, ser, kawa, herbata) i 8obiado-kolacji 3-daniowych,

·         autokar z klimatyzacją, barkiem, video, WC,

·         ubezpieczenie NNW, KL, bagażu,

·         opiekę pilota.



CENA  NIE  OBEJMUJE:

·         napojów do obiado-kolacji,

·         biletów wstępu, autostrad, przewodników we Florencji, Sienie, Rzymie, Pompejach i Wenecji, vaporetto w Wenecji, zestawu słuchawkowego na cały pobyt, płatnych wjazdów do zwiedzanych miast i pozostałych kosztów realizacji programu– 170EUR. Kwota podlega rozliczeniu w zakresie ewentualnych zwrotów za niewykorzystane bilety.

Ewentualna dopłata do pokoju 1-os. – 120 EUR.


Zniżka dla Stałych Klientów (po raz czwarty z BP-T „CARITAS”) – 70 PLN.



Przy zapisie wpłata I raty w kwocie 500 PLN.Na 45 dni przed wyjazdemKlient wpłaca II ratę w wysokości1490 PLN.Część dewizową kosztów Klient uiszcza pilotowi grupy podczas podróży.

Rozkład jazdy:

Miejsce

godz. odjazdu

godz. powrotu

Włocławek/ przy hotelu Kujawy

5:00

ok. 00:00

Koło/ parking przy Starostwie, ul. Sienkiewicza

6:00

ok. 23:00

Konin Nowy (wieża ciśnień przy dworcu PKP/PKS)

6:30

ok. 22:30

Kalisz/ przy bazylice św.Józefa

7:30

ok. 21:45

Wrocław/ Lotnisko, parking Maro ul. Graniczna 85

9:30

ok. 19:45



ZAPRASZAMY

1.W poniedziałek 8 lutego na Msze świętą o godz. 18.00 zapraszamy młodzież klas III Gimnazjum z terenu naszej parafii przygotowujących się do przyjęcia sakramentu bierzmowania. Obecność na spotkaniu obowiązkowa.

2. W środę rozpoczynamy Okres Wielkiego Postu. Msze święte w Środę Popielcową w naszej parafii o godz. 8.00, 10.00, 16.00 i 18.00. W tym dniu obowiązuje nas post ścisły czyli powstrzymanie się od spożywania pokarmów mięsnych i ograniczenie ilości spożywanych posiłków. Na każdej mszy św. na znak pokuty będzie posypanie głów popiołem.

3. W czwartek 11 lutego - wspomnienie Matki Bożej z Lourdes. W tym dniu obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Chorych. Na Mszę św. o godz. 16.00 zapraszamy chorych i starszych. W czasie tej Eucharystii będzie udzielony Sakrament Chorych.

4. W piątek o godz. 17.00 Droga Krzyżowa a po niej Msza św. i nowenna do Miłosierdzia Bożego. Po Drodze Krzyżowej będą zbierane ofiary na kwiaty do Grobu Pańskiego.

5. W sobotę 13 lutego będą brane miary na stroje komunijne od dzieci przygotowujących się do I Komunii św. Od godz. 9.00 w salce pod kościołem, co pół godziny klasy: A, B, C, D, Chlebów, Żuki.

6. W niedzielę po Mszy św. o godz. 11.30 spotkanie rodziców dzieci przygotowujących się do I Komunii Świętej.

7. Od I Niedzieli Wielkiego Postu po Mszy św. o 16.00 rozpocznie się cykl katechez przygotowujących do sakramentu małżeństwa. Zainteresowanych serdecznie zapraszamy.

8. W niedzielę  o godz. 17.30 Gorzkie Żale. Serdecznie zapraszamy na to pasyjne nabożeństwo.

9. W sobotę zakończyliśmy wizytę duszpasterską czyli kolędę. Dziękujemy rodzinom za życzliwe przyjmowanie nas w domach i ofiary składane w czasie kolędy, które w całości są przeznaczone na wykonywanie polichromii w naszym kościele.

10. Dziś jest rozprowadzany kolejny numer tygodnika Przewodnik Katolicki zachęcamy do czytania prasy katolickiej.

11. Od 30 kwietnia do 8 maja jest organizowana pielgrzymka do Włoch i Watykanu z audiencją środową na Placu św. Piotra. Szczegółowy program pielgrzymki jest na tablicy ogłoszeń i stronie parafialnej.

12. Wspólnota Sanktuarium Przemienienia Pańskiego w Galewie wraz z Ks. Kustoszem Jackiem Budą serdecznie zapraszają na uroczystości odpustowe ku czci św. Walentego 14 lutego 2016 roku. Suma Odpustowa o godz. 11.30. Przewodniczyć jej będzie ks. kan. Marcin Filas - dyr. ekonom. WSD we Włocławku, a homilię wygłosi ks. Leon Praczyk COr ze Świętej Góry w Gostyniu.

12. Dziękujemy za ofiary na polichromię rodzinie z : Os.Wyzwolenia 10, P.O.W. 7, Obrębizny i Koła Żywego Różańca nr 2.

13. Dziękujemy za ofiary składane w kancelarii parafialnej, w imiennych kopertach i na tacę, za wszystkie ofiary i modlitwy w intencji dalszych prac przy polichromii w naszym kościele składam serdeczne Bóg zapłać.

Turek, dn. 07.02.2016r.
Parafia Rzymskokatolicka
pw. św. Barbary w Turku

Skwer Jana Pawła II 1
62-700 Turek
wielkopolskie - Polska

Telefon: 571-417-651
(czynny w godzinach kancelaryjnych)
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

KONTO PARAFIALNE
Bank Zachodni WBK S.A. Oddział 1 w Turku
Konto: 22 1090 1229 0000 0000 2201 3452